16. juni 2015

Gourmetweekend på Dragsholm Slot..

En af gaverne til vores kobberbryllup sidste år var en gourmetmiddag på Dragsholm Slot. I weekenden indløste vi den, vi bestilte også en overnatning derude, så ingen af os skulle køre bil efter middagen. Det var en suveræn dejlig weekend i de smukkeste omgivelser. Det var luksus og forkælelse, og vi nød det i lange baner.  appetitvækkerDragsholm ligger midt i Lammefjorden, hvor gulerødder og kartofler gror i rigelige mængder. Inden middagen fik vi 6  små appetitvækkere som alle havde deres udspring i lokalområdet. , der var små symfonier af kartofler og gulerødder, der var rå fjordrejer i en lækker mousse, der var en lille happer af sprødstegt hirse og en shot af noget grønt og sundt.. Sødt, surt, salt, bittert og umami smagene legede med vores smagsløg..

Middagen var virkelig lækker, hold nu op hvor de tryller med naturens skatkammer i slotskøkkenet. Det var en middag der udfordrede og forkælede både, syns-, smags- og lugtesansen. Vi fik..

Salater fra Søren med havskum, østers creme og urter fra haven

Syltet makrel med rabarber og rabarbersky med brunet smør

Glaseret lam fra Grambogård med brændenælder, sommerkål og strandurter

Grillet hvide asparges med hjemmelavet friskost og sprødt brød

Is af umodne jordbær fra Havnsø med kerner, marengsflager og skovmærkemælk

Chokolade karamel med andefedt og mini kartoffelkage med marcipanlåg

MadDragsholmPå nær den syltede makrel og den grønne shot, så faldt hver eneste servering i min smag, og jeg ville elske at smage det igen. Alt var lækkert og flot anrettet på og i forskellige tallerkner og unika skåle.

Jeg forelskede mig ret hårdt i den skål æble-is-desserten blev serveret i, en lerskål fra Tue Keramik. I mine tanker var jeg i gang med at skifte vores dybe tallerkner ud med disse smukke skåle. Den tanke blev dog skrinlagt, da vi søndag kørte ud forbi Tue Keramik i Ordrup, og jeg erfarede at sådan en skål koster den nette sum af 800 kr pr. stk.. Jeg beholder de dybe tallerkner og lever videre uden nye skåle.. :-) tuekeramik

19 kommentarer:

  1. Det lyder som noget man kan ønske sig. Godt de gider gøre det godt i Odsherred.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et godt ønske. De både gider og gør det derude i Odsherred.

      Slet
  2. Vi var tilfældigvis på Dragsholm en dag hvor der var bryllup og fuldt hus, så vi måtte nøjes med at se dem rende med store fade af lækker mad og så nøjes med selv at kigge ind i salene og gå tur i området. Maden har vi stadig ikke fået smagt, men lækkert ser det ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror de har bryllupper stort set hver eneste lørdag, det er den fineste lille slotskirke og meget fotogene omgivelser.
      I må derud og smage deres mad en dag, der er også gode vandre og cykelture i området.

      Slet
  3. Herligt med forkælelsesweekender! Og god mad, ser det ud til, men hvor du stod af på makrellen, ville jeg gøre det med det der skum, som jeg har det meget, meget svært med. Jeg har vist tidligere udbredt mig om hvorfor ...
    Jeg ville nok også have glemt de skåle igen - det er en ret pæn udgift, hvis man lige skulle have med hjem til 12 personer ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke problemer med havskummet, det smager ikke af meget, og det er ret opreklameret... :-)
      Jeg har ikke helt glemt dem, men selv 6 stk synes jeg blev lige i overkanten. Jeg vil hellere bruge de samme penge på et weekendophold et eller andet sted.

      Slet
  4. Hvor ser det lækkert ud! Vi har spist på Dragsholm Slot et par gange og virkelig nydt besøgene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et rigtig godt spisested, både gourmet restauranten og Spisehuset gør det rigtig godt.

      Slet
  5. Ja, de erufattelig dygtige på Dragsholm. Vi 'plejer' at snuppe en middag i Spisehuset (lidt mere overkommeligt end restauranten), når vi er i vores lånesommerhus. 'Tue Keramik', derimod, har jeg ikke fået besøgt i mange år, stedet har ligget der en menneskealder og i 70'erne var deres keramik nærmest at finde i ethvert hjem. Med den pris er det vist ikke muligt mere ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har kun spist morgenmad i Spisehuset, det var OK men overhovedet ikke på højde med resten af opholdet.
      Jeg har hørt fra flere at maden i Spisehuset bestemt også er værd at køre efter.
      Jeg kendte ikke Tue Keramik, men jeg kunne nu stadig godt finde på at købe et par af hans ting. De er slet ikke gratis, men stadig til at betale. :-)

      Slet
  6. Det var en super lækker menu.

    Egentlig synes jeg ikke er 800 kr voldsomt meget for et stykke unika, men jeg ville gerne have mindst 6 stk, og så synes jeg det blev lige i overkanten. :-)

    SvarSlet
  7. Uhm, det ser lækkert ud :-) Men de tallerkener må vist vente, til Emil & Co. er blevet lidt større ...

    SvarSlet
  8. Rart at høre, at kammerherreinden har økonomisk skålsans :-)

    SvarSlet
  9. Hvor ser det bare lækkert ud :-) - og tak for de smukke fotos. Vi må også til Dragsholm engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Bente, jeg kan varmt anbefale en tur til Dragsholm. :-)

      Slet
  10. I forstår at komme de steder, hvor der serveres god mad og i lækre omgivelser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi gør vores bedste Lene, og det er så fedt når det lykkes.. :-)

      Slet