19. september 2012

Olof Palme..

Hasse havde set på wiki, at der skulle være en mindeplade i fortovet på det sted hvor Olof Palme blev skudt. Vi var i nærheden og ville prøve at finde stedet. Jeg ringede til Ellen, for at høre om hun vidste, hvor vi skulle lede.. (vi kunne kun huske, at det var på Sveavägen og den er lang..) der var ikke meget hjælp at hente der.. Ellen foreslog at vi spurgte en svensker.. Sådan en fandt vi, men hun anede det ikke, var nok for ung. :-)

Vi blev enige om ikke at bruge mere tid på det, og begyndte at gå tilbage mod Gamla Stan.. kort tid efter skulle vi udenom en stor byggeplads afspærring på vejen, og sørme om ikke pladen pludselig dukkede op lige under næsen på mig.. IMG_4271på hjørnet af Sveavägen og Oluf Palmes Gata.. (tidligere Tunnelgatan) IMG_4273Det var lidt underligt at se den trappe i virkeligheden, jeg kan huske vi så rigtig mange billeder af den.. dengang i ‘86.

12 kommentarer:

  1. Altså Inge, vi ledte også, så du skulle have ringet til mig :-) Hos os var det en svensker af anden etnisk herkomst, som vidste det - ikke de unge svenskere, vi først spurgte :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg næste gang Lene.. :-)

      Slet
  2. Det sætter rigtig mange tanker i gang; tilbage til den tid i 1986. Jeg har altid syntes, at det var et stort slag mod demokratiet at Olof Palme blev myrdet, for han var virkelig en stor statsmand. Godt I fandt mindepladen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig et tilfælde at vi fandt den.

      Slet
  3. Efter vi havde talt sammen, tænkte jeg på, om den plade ikke kunne lokaliseres vha. iPhonen, men jeg regnede med, at I nok skulle finde en, der kunne hjælpe jer :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne den sikkert, vi kunne også ha' kigget ordentlig på kortet og set at der var en gade med hans navn.. Så burde der jo ha' ringet en lille klokke.. :-)

      Slet
  4. Jeg kan tydeligt huske, da han blev skudt - det var chokerende og næsten ikke til at tro.
    Dejligt at se mindepladen for den store statsmand! klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var en chokerende og meget uvirkelig besked.

      Slet
  5. Det var et stort chok dengang og ikke til at forstå at det kunne foregå i vores fredelige del af verden.Knus..:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var et chok, det var meget svært at fatte at det netop kunne ske i vores rimelig fredelige verden.

      Slet
  6. Ja, det var rystende og uvirkeligt her i vor fredelige del af verden. Jeg arbejde i en butik i det indre København og vi havde en weekend vikar der mente, at det var hendes pligt at informere alle kunderne om mordet, så hun stod i nærheden af indgangsdøren og sagde til kunderne: 'har du hørt at Palme er blevet skudt'. Lige indtil Chefen hørte det, så blev hun hevet væk... Idag er vi så vant til den slags så ingen gider, at lege 'lys-avis'.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder ret fornuftigt af chefen at fjerne den støjkilde.. :-)

      Slet