21. juni 2012

Aftentur i valmuens tegn..

Det er valmuetid i markerne, i aftes kørte vi en tur bl.a. for at fotografere de smukke lette blomster, som pryder grøftekanter og nogle få marker.. IMG_1410I nærheden af Kirke Såby fandt vi denne mark.. Mens jeg stod og fotograferede kom en ældre mand cyklende. Han stoppede ud for mig og sagde.. “Der er en meget flottere mark oppe bag en gammel fabriksbygning i Kirke Såby..” Jeg spurgte ind til vejen derop og han forklarede velvilligt. IMG_1407Ind i bilen og forklare Hasse at vi var nødt til at vende om, og køre lidt tilbage, til venstre i lyskrydset.. og så havde jeg glemt resten af vejen, men noget med en gammel fabrik.. Det var heldigvis rigeligt til min meget lokalkendte mand.. Det er oppe bag den gamle Lucernemelsfabrik, sagde han..  IMG_1415JAMEN altså.. jeg siger jer.. Jeg var nærmest målløs over synet.. Jeg kan ikke mindes at have set noget lignende, den mest fantastiske store flotte valmuemark, røde viftende blomster så langt øjet rakte.. IMG_1436Billederne yder ikke marken nogen form for retfærdighed, den skal ses og opleves, så hvis nogen af jer kommer i nærheden af Kirke Såby de næste par dage, så gør jeg selv den tjeneste at køre en tur forbi den gamle fabrik.. Jeg lover jer det er et fantastisk syn. IMG_1438

33 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt, Inge! Sjovt nok oplevede jeg et tilsvarende syn i går i Torup og faldt næsten i svime.
    Klem og en dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et helt overvældende syn med alle de røde hoveder.. :-)

      Slet
  2. Sikke da et syn - Valmuer er så smukke - rigtig dansk sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig Marianne.. rigtig dansk sommer.. :-)

      Slet
  3. Det er bare så smukt med valmuemarker, og jeg synes godt man kan fornemme det storslåede i dine billeder...Knus og god dag til dig..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie.. jeg syntes ikke det var nemt at tage billeder af marken.. men jeg prøvede da. :-)

      Slet
  4. Wow, og selv om landmanden tænker på den landmand hvis afgrøder bliver trængt af ukrudtet = valmuer, så nyder han også synet :-)
    Og jeg vil så gerne have at valmuer finder vej til min sommerhusgrund, men gør de det? Næh, så må jeg nyde dine skønne billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg ved godt at valmuerne er der fordi der ikke bliver ukrudtsbekæmpet på marken.. Egentlig er det en rapsmark.. :-)
      Jeg vil også gerne have valmuer i Sverige, men det er valmuerne og jeg ikke helt enige om.

      Slet
  5. Meget meget smuk... ha en dejlig dag.

    SvarSlet
  6. Sådan en mark er et batagende syn - tak for dejlig morgen oplevelse, at kigge på.

    :-) Dorthe

    SvarSlet
  7. Nøøøøøøøj hvor er det flot!
    Divaen har Jasmine (Fionas datter) på besøg i denne uge og hun ELSKER poppies, så vi kører rundt og ser på valmuemarker- men den der har jeg aldrig set mage til! Hvor er den fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er fantastisk, jeg har heller ikke set noget tilsvarende tidligere.. :-)

      Slet
  8. Vildt smukt! Som et drømmesyn ... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja som et drømmesyn.. Det er rigtigt. :-)

      Slet
  9. Det er så smukt - for alle andre end ham, der ejer marken, sandsynligvis ;-)
    Men det kan jo ikke tage glæden fra os andre - jeg så en lignende mark i går på vej fra stationen, men vi havde ikke tid til at stoppe og fotografere ... godt, I havde det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke mange af de marker tilbage, der bliver jo sprøjtet overalt, men det var og er et fantastisk syn, man burde køre op og takke landmanden der ejer marken.. :-)

      Slet
  10. Så er der birkes til alle!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe.. ja lige om lidt er der vist.. :-)

      Slet
  11. Det er et smukt syn. Og det bliver endnu smukkere, når man samtidig tænker på, at der et udtryk for sparsom (eller slet ingen) sprøjtning. For 20-30 år siden så man stort set aldrig den slags marker, fordi landmændende havde givet den hele armen med sprøjtegift.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er flere grunde til at det er smukt og dejligt, men nok ikke så fedt når han skal høste sin raps mark om kort tid.. :-)

      Slet
  12. Sikke et smukt syn!! Og hvor skønt at der var lidt hjælp at hente. Det er virkelig svært at fp valmuernes skønhed med på et billede men det er nu lykkedes godt her♥ Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Tina.. :-) Jeg er glad for at manden gad standse op og fortælle om den flotte mark.

      Slet
  13. wauv.. Det er smukt. Jeg elsker valmuer og nyder dem hver morgen, når den blå polo bringer mig til Høng.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et fantastisk syn, tænkte nok der var flotte marker ude omkring jer også.

      Slet
  14. Sikke et syn - det er fantastisk smukt! Det er jo slet ikke til at få nok af at kigge på sådan en valmuemark :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne også sagtens ha' brugt længere tid derude.. Det var super flot at se.

      Slet
  15. Rigtig flot. Jeg er helt misundelig - ikke engang da jeg boede på landet, har jeg set sådan et syn. Wow!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er SÅ flot Deborah.. og jeg synes det efterhånden er meget sjældent at se sådan en mark. :-)

      Slet
  16. Man bliver helt euforisk, når man ser sådan en valmuemark. Vi havde en nær landstedet for nogle år siden, men kun en sæson. Det er utroligt svært at forlade den igen. Man har lyst til at nyde synet i timevis :-)
    Hvad mon man dyrker dem til?
    Tak for synet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør man nemlig Lone. Jeg havde også svært ved at slippe den igen.
      Jeg tror ikke han dyrker valmuerne, det lignede en rapsmark, der ikke var sprøjtet.
      Velbekomme. :-)

      Slet