8. juli 2011

Snydt igen..

Vejen går til Nøddebo
hist ved Isefjorden.
Det er, hvis jeg jer kan tro,
det bedste sted på jorden
Men husk på hvad vi har sagt.
Jeg skal vise, jeg har takt.
Jeg har takt. Han har takt.
Jeg har takt. Han har takt.
Skønt det er forbandet,
skal jeg være dannet.


P1050625Vi kørte gennem Nødebo i lørdags, og sangen “Vejen går til Nøddebo..” poppede op i mit hoved, og sørme om der ikke er en præstegård i Nødebo, jeg råbte STOP, ud af bilen, ind i gården og snuppe et par billeder.. P1050626Nu sidder jeg så lige og googler efter teksten fra “Jul i Nøddebo Præstegård” (klik på linket, så kan du se hvor jeg fandt teksten og endda selv synge med på melodien)

Jeg surfer lidt rundt på forskellige sider om filmen, og så viser det sig sørme, at det slet ikke er DEN præstegård, det staves ikke engang på samme måde.. P1050627Det er nok ikke første gang præsten i Nødebo har haft fotograferende gæster i sin gård.. :-)

Vejen går til Nøddebo
ned til pastor Blicher.
Han af døtre ejer to
mit hjerte dikke-dikker.
Men husk på hvad vi har sagt
Jeg skal vise, jeg har takt.
Jeg har takt. Han har takt.
Jeg har takt. Han har takt.
Skønt det er forbandet,
skal jeg være dannet.

13 kommentarer:

  1. Det var sjovt at se teksten igen og sikke en smuk gammel præstegård - bare en skam at det slet ikke er den præstegård 'Jul i Nøddebo Præstegård':-)

    Ha' en dejlig fredag, Inge, klem!

    SvarSlet
  2. Ja Nødebo præstegård er en flot gård.. Du må have en dejlig dag Madame, klem :-)

    SvarSlet
  3. Der er altså noget ved de gamle stråtækte huse, så smukke! God fredag, Inge :-)

    SvarSlet
  4. Filmen er lavet to gange. 1934 med Johannes Meyer som Pastor Blicher. 1974 var Poul Bundgaard den agtværdige hr. pastor. Sjovt nok er denne film optaget i og omkring Greve Præstegård.

    SvarSlet
  5. Margrethe.. Ja de er meget smukke.. God fredag til dig også.. :-)

    Rimkoger.. Tak for info.. Jeg tror kun jeg har set den gamle film, for ca. 100 år siden.. Jeg må jo nok en tur omkring Greve præstegård og se om den ligner bedre.. :-)

    SvarSlet
  6. Smukt område i Nødebo, der kører vi også igennem når vi har været i Nordsjælland, meget smuk præstegård selvom det ikke er den "rigtige"..;-D knus og god fredag til dig..

    SvarSlet
  7. Der er rigtig flot omkring Nødebo og gennem Gribskov.. Tak i lige måde.. og knus.. :-)

    SvarSlet
  8. Har før været på udflugt til haven i Nødebo præstegård, kendte præsten og det var en hyggelig stor gammel have - men ikke den fra filmen!

    SvarSlet
  9. Hvor sjovt at du kender ham, man kan ikke rigtig se haven fra vejen, den ligger nok bag hovedhuset.

    SvarSlet
  10. For en fantastisk flott plass!!!
    Ja noen ganger er det "stopp" når man er på biltur:)
    Nyt dagen, klem fra meg:)

    SvarSlet
  11. Nå du kender også det med STOP.. og så skal det være nu som i NU.. :-)
    Du må have en god dag Guri.. :-)

    SvarSlet
  12. Idyl, idyl og atter idyl, jeg elsker det.
    Også jeg kender det med "Stop" og sørme om ikke han gør det ☺.

    Godt, at I er sluppet af med vandet på jobbet, pokkers også at så mange mennesker har skullet igennem det besvær. Forhåbentlig der findes en eller anden løsning, for det er jo nok ikke sidste gang.
    Knus og en rigtig dejlig weekend til dig.

    SvarSlet
  13. Du har ret Annette, idyl i lange baner.. Det står i ægteskabs manualen at der skal stoppes, når vi råber STOP.. :-)

    Ja det meste vand er væk, men der er mange skader i vores gamle hus.
    Knus og en dejlig weekend til dig også :-)

    SvarSlet