11. januar 2011

Bymarken boller..

..altså vi bager morgen boller :-)

Bente fra Blogkvinder40+ spørger om vi vil dele en god opskrift på brød. Det vil vi gerne her i Bymarken, når jeg skriver vi, er det ikke vi mig, men vi Hasse der er bagermester her i huset.

Hasse bager vores daglige morgen boller, opskriften er her..
  • Knap 1 kilo hvedemel
  • 6 dl. lunken vand, hvor gæren er opløst i
  • 50 gr. gær
  • 2 spsk olie
  • 50 – 60 gr. græskarkerner
  • Salt
  • Evt. lidt flydende honning
Alt hældes i MissPopeye, der ælter i 10 –15 minutterP1000766Dejen hæver ½ til 1 time.. til den kigger op over kanten af røreskålenP1000664Dejen deles og formes til 18 – 20 boller, som efterhæver i ca ½ time. Pensles med mælk og bages v. 200 gr. i 10 – 12 minutterbollerNår bollerne er kølet af puttes de i plastikposer og lægges i fryseren.

Hver morgen tager vi 3-4 boller ud af fryseren, sætter dem i mikorovnen i 30 – 40 sek og derefter på brødristeren.. Voila friske lune morgen boller hver eneste dag. :-)

7 kommentarer:

  1. Hvor dejligt med en privat bagermester... ;-) De ser rigtig gode ud - og der ER jo ikke noget så dejligt som hjemmebag på morgenbordet... ;-)

    SvarSlet
  2. Uhm' Sådan en bagermester vil jeg også gerne have. Uhm' til bollerne altså ikke bagermesteren ;-D

    SvarSlet
  3. Mia.. Indkøbet af MissPopeye gjorde forskellen.. Så blev det nemt at ælte og bage.. :-)

    Lene.. hahahaaa.. bagermesteren er altså også uhmmm :-D

    SvarSlet
  4. Dejligt med frisk bagværk :)) Og honning er er super, at komme i dejen.

    SvarSlet
  5. Uhm, de ser lækre ud, Inge - her bager vi også meget og nyder resultatet. Jeg synes, det slår bagerbrød med flere længder ;)
    Klem og ha' en fin dag!

    SvarSlet
  6. Uhhh jeg er lettere grøn i ansigtet når jeg ser den LÆKRE køkkenmaskine der!! FED!!
    Hyggelig blog du har her, kik forbi hos mig hvis du får lyst, jeg er 32 årig mor til tre rappe ællinger, dagplejer (pt på barsel) kreativitet flyder i årerne, kommer ud som malerier jeg sælger, elsker loppefund og snobrød, chokolade og ferier. Min blog handler om alt og intet og det midtimellem, der er give away på bloggen pt,... måske du vil være med?
    Hej herfra.

    SvarSlet
  7. Runa.. Ja det giver lige en anelse sødme til bollerne.. :-)

    Madame.. Det tåler slet ingen sammenligning. Klem og en dejlig aften til dig.

    Rikke.. Velkommen her, lyder spændende, jeg kigger over til dig. :-)

    SvarSlet